CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 17, 2008

AKU TIADA HAK..TAPI APA SALAH AKU???

mungkin apa aku rasa xder sapa yg akn paham..melainkan insan yg bergelar "ibu"..mmg perit tp aku kena jua kuatkan diri n hati aku..
aku xder niat nak tagih simpati drpd sapa2 pun..aku hanya meluahkan rasa yg dah berbuku dlm hati ni..lagi lama aku simpan mahu menanah esok lusa!!!
ANAK yg aku pamerkan di dlm blog aku ni adalah anak ANGKAT aku n laki aku..tp kami xjaga 24 jam..kami ambik kejap2..tp sayang kami laki bini pada anak ni mengalah kan anak sdiri!!!

Nak dijadikan citer raya tahun ni adalah 1st year kami sambut dgn anak..mmg xcited!! tp xcited aku "tercalar"..aku xsalahkan sapa2..mugkin aku juga bersalah..janji aku pada mak kandung anak ni akan aku "pulang" kan semula pada raya ke-3..tp aku ada sesi ambik gambor keluarga ptg 2..mlm lak ada BBQ..so mana aku boleh nak anto anak balik..mmg jarak umah mak aku dgn IPOH xjauh tp..alaahhh u all pun tahu lah kan..mungkin disinilah salah aku..anak org aku wat mcm anak sendiri!!!

Pendek kan citer mak kandung nya dtg lah ambik kat umah mak aku..masa 2 muka mak nya ok! aku pun dah minta maaf sbb "simpan" anaknya lama2..(mak kandungnya dok KL..kat sini anak 2 d jaga oleh opah nya)..maknya kata ok..tp dlm hati aku xth lah kan..anak ni lahir pada 9.10.07..jadinya bulan ni setahunlah dia!! mak nya wat lah majlis sikit tapi HARAM jemput aku!!! ada ke patut????? umah maknya dgn umah aku sekangkang kera je!! tp yg beriya ajak aku mak saudara anak ni..fuhhh tersentap aku!! kalo korang mesti rasa yg samakan..apa salahnya mak kandung anak ni anto sms ajak aku..ni tidak..apa pun xder!!! aku bukan nak berkira or nak mengungkit..tp masa dia mula2 bersalin aku laki bini ler yg byk bantu dema..anak ni dah dok dgn aku dr umur 2 minggu tau!!! tp on n off jer..pjng citer anak aku ni..utk mjaga semua perasaan aku xmungkin akn citer kan di sini..cuma harap korang semua paham jer..

Bila aku bgth laki aku yg dema wat majlis anak..laki aku dgn marah ckp..jgn pergi..laki aku th apa aku rasa time 2..sedih sgt tau..mmg sedih..apa salah aku??? salah kah aku menyayangi anak ni????Ikut kan plan aku laki bini nak wat majlis kat McD sempena harijadi anak ni yg pertama pada 9.10 yg lalu..tp semuanya punah!!! aku mmg sedih tau..sebenar nya dr hari aku pulangkan anak ni pada mak nya pada raye ke-3 smpi la ni aku belum jmp dia lagi..rindu aku dah bergunung tp aku xdbenarkan pergi..laki aku xnak menambahkan lagi "sengsara" di jiwa aku ni..
usah kata laki aku semua ahli keluarga aku melarang sekeras-kerasnya aku "rapat" dgn anak ni..dema semua kesian dgn aku..nnt dah rapat aku susah nak "lepaskan" anak ni..

Ditambah lagi sentap aku ni..boleh mak kandung anak ni suruh adik nya anto sms kat aku..bunyi nya lebih kureng gini ler..

askum..kak yatt..kak *** suruh anto semua baju anak kat umah skrg..anak dah xder baju nak pakai..

pas aku baca jer sms 2..terus mengalir air mata aku..aku xth kenapa aku rasa "semacam"..mak nya anto sms pun dr no org lain..bkn dr hp nya sdiri..korang nampak x mak nya mcm "benci" aku atas sbb yg aku sdiri xth..bila aku bgth laki aku..laki aku suruh pack semua brg anak n pulangkan..tp jgn jmp anak..anto kat luar jer..terus terang masa aku pack brg2 anak..air mata peneman aku..tp smpi la brg2 nya ada dlm kete..xlg d pulangkan..mak saudara anak ni yg xnak ambik..(adik mak anak ni)..dia tahu aku dah tersentap..tp dia ttp xnak ambik brg2 anak 2..aku tahu mak saudara anak ni mmg sayangkan aku..tp aku xmampu nak wat apa kalo mak kandung anak ni mcm xbg aku rapat dgn anak nya lagi..mmg lah mak kandung dia xder cakap..tp kita sbgi manusia yg ada akal..boleh pk maa..

Hingga kini setiap kali aku bukak blog hati aku berbunga rindu bila tatap wajah anak aku ni..mama rindu mamat!!!!!! ni je lah jeritan batin aku yg xbisa didengari oleh org lain..aku sengsara..aku tahu laki aku pun rindukan anaknya..tp dia lelaki..dia akan "simpan" rindu dia kuat2 coz dia xnak aku sedih..

ni masa raya pertama hari 2..tp semua hanya tinggal kenangan!!! bila org tanya anak ada berapa..aku selalu jwb dgn bangga SORANG!!! tp kini apa aku perlu jwb????? kalo org tanya aku mana MAMAT???? apa aku nak bgth...aku paling rindu nak dengar mamat panggil "mama" n "papa"..aku rinduuuuuu akan waktu 2!!!!tido peluk aku..minum susu sambil pegang pipi aku..main dgn papanya..merangkak 1 umah..jerit ketawa dia..paling aku tunggu2 adalah nak tgk dia berjln!!! tp mungkin kah aku mampu nak rakam kegembiraan tgk dia mula berjln???? xmungkin kan..apa salah aku????

Aku tahu anak ni xbersalah..tp apa hak aku nak ambik n tgk anak ni kalo mak kandung nya xmengizinkan dlm diam..setiap kali dia tido dgn aku walau pun semlm..pasti time nak "pulang" kan anak ni aku akn menangis tersedu2..kalo aku boleh rasa "peritnya" "kehilangan" anak, tp kenapa masih ada yg sanggup "bunuh" anak sdiri dgn buang merata n menggugurkan kandungan???? aku mmg xpaham perasaan ibu2 2 semua..bila kita nak kita xkan dapat tp kalo kita xnak senang je nak dapat kan..semua dugaan Allah wat hambanya..

ni laki aku dgn anak..korang tgk ler laki aku sanggup ambik gambor sdiri dgn anak nya!!!! ni yg dikatakan laki aku xrindu anaknya????? xmungkin!!! kata adik beradik aku muka mamat sama dgn muka papanya (laki aku ler..)..aku bangga sgt tau..laki aku lagi ler!!! tp anak org kan..syg mcm mana tinggi pun dia ttp bukan anak aku..cam kata mak aku..

sudahlah 2 menyayangi mamat 2..pupuk rasa sayang ko 2 dlm hati je..jgn dibawa keluar..nnt ko jugak yg merana..

jadi nya kalo pas ni xder lagi n3 berkenaan anak aku..harap kalian paham n memahami..akan aku cuba "melupakan" anak aku walau aku tahu aku xmampu!!!!!

sejauh mana mamat pegi or mama pegi..mamat tetap anak sulung mama dunia akhirat..semoga Allah akn "ketemukan" kita semula di masa depan..mamat tetap "idup" dlm jiwa mama n papa wat selamanya..

12 ...ingatan..:

ita.itu said...

hrp ko tabah ye yat...dugaan tuh...ko dah cuba ubat kmpg x? ada kat kajang..nanti ko ym aku k

yatt said...

2 je lah mampu aku wat taa.. :-(
anak org kan..segala mcm dah aku cuba..nnt kita ym k!! :-)

AziS said...

salam ziarah...sedih sy baca entry ni.

yatt said...

tima kasih byk2 coz sudi ziarah yea..kalo u sedih ketika membaca tp sy yg menanggung hny Allah yg tahu.. :-(

Alicia said...

tak pe..saba bynk2....tuhan tu maha adil..hak ko pasti ada! esok lusa sedo le mak mamat tu...cam ita kasi cadangan tu..pi la..usaha...!

ladyell said...

secara jujur,trmengalir baca n3 nih....tabahkn hati,skrg ni mcm2 usaha boleh buat....yg penting kita ikhtiar...

MamaTisya said...

salam yat
sedih sgt bc kisah yat nie..
mmg ler anak org ttp anak org...tp kita yg dah terlanjur menyayangi dia ....nak buat cam mana kan...patutnyer mak anak yat pun harus ler memahami...diakan seorg ibu jugak...
btw....itulah jugak yg saya takutkan selma ini.....mungkin kita ada persamaan, bezanya anak sy sy bela, saya asuh dari umurnya 1 jam...dan sehingga sekarang masih dgn saya....semoga anak saya tetap menyayangi saya dan tetap dgn saya walau apa pun terjadi...
byk2 bersabar ya....

yatt said...

alicia - ko pun tahukan aku mcm mana sekarang..semua usaha kena "hold" dulu smpi aku benar2 "clear"..hehe..apa pun thanks 4 da support!!!

ell - thanks..insyAllah segala usaha akan dpermudahkan Nya..

mamatisya - kita senasib cuma beza jln citer..semoga kita dpt bertukar pengalaman selepas ni..thanks sbb sudi singgah blog sy ni..senang2 singgah lagi yea..hehe

suw said...

sedihnyer bace entry ni..
nk rekomen kat akak..kawan2 sy ade yg amek biodex..set suami isteri, terus pegnant 2 bulan lepas tu..akak cube la(just ikhtiar..mane tau kan?)

yatt said...

suw - thanks..byk gak dgr sal sal biodex ni..insyAllah akan dcuba..

saya said...

byk2 bersabar.. saya doakan lepas ni ada rezeki untuk u pulak. aminnn...

Yatt said...

saya - thanks..insyAllah..