CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, October 11, 2008

UBAT...

bukan niat di hati nak pinta simpati..tetapi sekadar nak berkongsi pada yg sudi..
kalo korang perasan tag (header) aku..KEHIDUPAN AKU..sebenornya penuh dgn 1001 maksud yg tersirat n tersurat..

yg paling penting kita hargai setiap detik idup kita ni!!! idup sekali mati pun sekali..
aku citer melalui panglaman aku..pada semua aku seru n merayu pada korang semua g lah wat check-up tuk kesihatan korang sekurang2 nya setahun sekali..tp kalo boleh 2 kali setahun..kita ni kekadang "leka"..so sebagai kawan aku mengingati korang semua..jgn smpi terlambat..xguna nak myesal pun nnt..
sebenar nya n3 aku kali ni sal aku lah..sapa lagi kan?????

aku sebenar nya di landa "ujian" yg hebat..INGAT AKU BUKAN TAGIH SIMPATI TAU!! aku citer supaya korang semua xjadi mcm aku!!! sengsara tauuuu...

lbh kureng 2 thn lepas aku di sahkan DOCTOR aku menghadapi masalah DARAH..belum kronik lagi tp bakal lah..hehehehe..(dlm serius pun kena gak gelak ketawa kan)
masa 2 hanya Allah je lah tahu apa aku rasa!! masa 2 aku lum kawen lagi..huby aku masa 2 adalah tunang aku..hanya huby aku je lah tempat aku meluah rasa n tempat aku mengadu..(fuhh den dah sodeh ni...huuuaaaaahhhh)bukan family xder..ada..tp aku xnak memeningkan kepala dema semua terutama mak aku..aku dah byk memeningkan dema..tuk pengetahuan korang aku ni pembawa pelbagai penyakit dr kecik smpilah tua ni haa!!! cam kata mak aku pada huby aku.."si yat ni, mkn UBAT lagi byk dr mkn NASI"..so sdiri mau ingat lah!

tp semua penyakit aku 2 dpt di kesan awal n dapat di rawat..alhamdulilah..cuma penyakit DARAH ni je yg memerlukan masa yg panjang nak elok..tp idak ler doc cakap boleh baik or x..just bertahan jer lah..so kita wait n c...

apa sakit aku???? haaaa..dlm badan kita ni ada mcm2 darah kan..putih merah n kuning..(ni doctor yg bgth aku k)..so dlm badan aku ni DARAH PEKAT dah terlampau n terlebih banyak..ko bayangkan..jumlah darah dlm 4 org dewasa boleh dok dlm badan aku sorang????? apa kess???
so kesannya pada aku..1. aku boleh dpt stroke bila2 masa..2.sistem badan jadi biul..3.dapat kebas kaki tangan jgn citer ler..4.sakit kepala..n bagai2 lagi coz sistem badan dah biul maaa..kahkahkah
sebenar nya aku dah malas nak sedih2 nangis..den dah loteh..so la ni aku nak hapyyy je n usaha..alaahhh mati semua akan mati kan..

so bila dah ulang alik g sepital..maka pelbagai cara doc pakar darah wat akt aku utk kesan KENAPA N MENGAPA darah pekat aku boleh jadi cam gitu..oopppssss aku terlupa nak bgth..darah pekat or PLATLET ni utk bekukan darah bila berlaku pendarahan cam luka ke or xciden..tp kalo dah byk sgt ianya amat2 bahaya..
dr mkn ubat pil..smpi masuk kamera dlm mulut nak tgk isi perut aku ada pendarahan..last2 aku ambik air tulang sum sum..tp idak gak doc dpt kesan kenapa n punca nya terjadi semua ni..yg lebih membiulkan doc pakar darah kat IPOH ni..penyakit ni selalu serang org diusia 40an keatas..tp tup2 aku kena pada usia 20an..so lagi lah dema pening!!! kalo doc pening aku lagi ler pening!!!
so setelah air tulang sum2 di ambik..maka doc ambik keputusan bagi aku ubat yg berasaskan DRUG!!! kahkahkah.. ni bukan lawak k..betulllllll

mula2 dema nak bg aku DRUG 1st class..kalo xsilap mcm morfin or heroin..aku bkn nya reti sgt tp lbh kureng gitulah..tp bila dema mengenangkan aku nak "bina keluarga" maka dema bg lah aku DRUG 2nd class..tp masalah nya yg 2nd class ni kena cucuk sendiri!!! kekadang aku pk dah mcm DRUG ADDICT lah aku ni!!! hehehe..tp aku xder pilihan..hanya 2 je lah pilihan n jalan yg aku ada..so nak xnak kena lah huby aku jadi NURSE bidan terjun..nak suruh aku cucuk sdiri..fuhhhhh kirim salam k!!!!
ubat kg n segala nya dah aku usahakan..tp idak gak mjadi..
so la ni aku jadi lah "member" sepital IPOH..wat berapa lama..hanya Allah yg tahu..

ni bekas ubat aku 2..ubat 2 xboleh nak xpose kat panas..pas ambik je kena masuk dlm beg ni..pas 2 kena masuk dlm peti ais terus..kalo xsilap aku rege ubat 2 beratus2 hinggit..ubat 2 adalah ubat terkawal..so 2 pasal doc kena wat pemeriksaan betul2 sebelum bg aku ubat ni..
haaa ni rupa kat dalam nya..2 adalah bekas ais nya..dlm 1 masa hanya 2 kotak je ubat boleh masuk dlm beg ni..jeng..jeng..jeng..ni lah rupa kotak ubat aku 2..

nilak rupa di dlm nya..korang nampak x yg mcm pen 2..haaa 2 lah ubat aku..yg benda segi3 2 yg byk2 2 adalah jarum nya..
bila nak cucuk huby aku akan masuk kan jarum n pas 2 dia akn pulas batang pen ni..pas 2 dia kan pulas smpi angka 3..aku kena ambik 3million setiap kali cucuk..
dlm seminggu aku kena cucuk 3 kali..xkira hari apa tp kena selang seli..sejak cucuk ubat ni badan aku selalu jadi lemah n sakit sendi..2 semua adalah kesan dr ubat 2..cam aku kata td..aku xder pilihan..la ni rambut pun dah byk sgt gugur..kalo xcucuk temparature badan aku akan naik giler2!!! panas yg amat2 sgt..aku dah jenuh masuk emergency wad kat sepital ipoh ni..kekadang sekerat mlm aku dok sepital..time cucuk waktu mlm b4 jam 12tgh mlm..byk sebenarnya kesan2 dr ubat ni..tp apa aku mampu wat???? bertahan n bersabar je lah..semua ni adalah "ujian" aku..tp setelah jenuh aku berdepan dgn pelbagai rintangan n dugaan..last week aku g check-up..so kandungan darah pekat aku dah TURUNNNNN!!!!! kahkahkah..alhamdulilah..tp still kandunganya "luar biasa"..bulan depan aku g sepital lagi..fuhhhh penat siut!!!!


kesimpulan dr citer aku..korang g lah check tahap kesihatan korang..jgn jd mcm aku ni..susah tau!!! tp penyakit ni mmg xder bg mukadimah..tahu2 je dah sakit..jgnlah sayangkan duit dlm RM200 nak check tahap kesihatan..kalo dah ada sakit cam aku ni..semua susah..lebih2 lagi kalo kita keje dgn org..cam aku alhamdulilah setakat ni HQ aku paham..tp dlm masa yg sama ada gak MANUSIA DURJANA yg kata aku saja2 wat sakit...boleh gitu????? kalo aku MC ada je lah dema reka cipta citer!!! lisa tahulah betapa aku sengsara melayan MANUSIA DUJANA ni!!! smpi dema nak surat kata aku g sepital..padahal HQ aku xminta semua 2..apa pun aku berbalik pada Nya..sesungguhnya semua ni dugaan n ujian dr Dia wat aku..hambanya nya hina...

SEKALI LAGI AKU PINTA PADA KALIAN..G LAH WAT CHECK-UP TAHAP KESIHATAN KORANG SEMUA..HARGAILAH SETIAP DETIK DLM KEHIDUPAN KITA INI..

5 ...ingatan..:

Leesa Liisa said...

cian ko...saba k...

Yatt said...

tu lah pasal..sabor je lah..

ita.itu said...

adoi ngeri gak aku baca..bio betul..ni br 1st time aku dgr yatt..jgn susah hati sgt ye

Yatt said...

ita - 1st time dengor yea..hehehe..so jaga2 lah taa tahap kesihatan 2..g lah cek selalu..dulu aku ssh hati..tp la ni dah "cool"..hehehe

Unknown said...

betul tu dik.. ramai yg masa sihat kata buat check up tu mahal.. tapi.. sebenarnya.. bila dah sakit.. kos rawatan sebenar lebih mahal.. pasal kes darah pekat ni.. akak pernah baca satu artikel.. antara sebb kenapa darah kita memekat.. ialah kerana kita kurang air. bila badan kurang air.. makanya air dlm darah pun akan diserap sekali utk keperluan badan.. menjadikan darah makin pekat.. so.. kesimpulannya.. minum laa air byk2 yer.. make sure badan kita cukup air.. insyaAllah.. itulah kos penjagaan termurah utk pelihara diri kita dari sakit...